Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/32017
Назва: Sacralisation of the female image during wartime in Ukraine and its reflection in graphic artworks
Інші назви: Сакралізація образу жінки у воєнні періоди в Україні та відображення цього явища у графічних творах
Автори: Horichko, Ya.
Ключові слова: графічний дизайн
плакатне мистецтво
художня репрезентація
колористика
стилістичні особливості
візуальна семіотика
poster art
iconography
visual semiotics
stylistic features
colour theory
artistic representation
Дата публікації: 2025
Бібліографічний опис: Horichko Ya. Sacralisation of the female image during wartime in Ukraine and its reflection in graphic artworks = Сакралізація образу жінки у воєнні періоди в Україні та відображення цього явища у графічних творах [Текст] / Ya. Horichko // Art and Design. - 2025. - № 1 (29). - С. 23-44.
Source: Art and Design
Короткий огляд (реферат): Метою дослідження був аналіз мистецьких стратегій і візуальних механізмів сакралізації жіночого образу у воєнній графіці України, зокрема у плакатах, гравюрах та ілюстраціях часів світових воєн і сучасних збройних конфліктів. Дослідження розкрило художні засоби, символіку та іконографічні традиції, що формують сакральний вимір жіночої репрезентації у воєнному мистецтві. Методологічний підхід ґрунтувався на систематичному аналізі художніх прийомів, композиційних рішень, колористичних стратегій та стилістичних особливостей творів. Отримані результати засвідчили, що сакралізація жіночого образу в українській воєнній графіці ґрунтувалася на використанні усталених візуальних кодів, що еволюціонували під впливом соціально-культурних та технічних змін у мистецтві. Порівняльний аналіз українських, радянських, німецьких, французьких та британських графічних матеріалів дозволив визначити ключові тенденції у зображенні жіночого образу, зокрема його героїзацію, наділення міфологічними та релігійними рисами, а також використання художніх засобів для формування національної ідентичності. У сучасному українському графічному дизайні відбулася глибока трансформація сакрального жіночого образу, що проявляється у відході від традиційних алегоричних схем на користь експресивних і персоналізованих візуальних рішень. Жіноча постать дедалі частіше зображується не лише як символ нації чи берегиня, а як рівноправна учасниця бойових дій, що змінює візуальний наратив воєнного мистецтва. Колористичні рішення у сучасних плакатах використовують поєднання синьо-жовтих, червоно-чорних і контрастних монохромних схем, що підсилюють емоційний ефект зображень. Активно застосовуються цифрові технології, що дозволяють інтегрувати традиційні графічні техніки з новими візуальними стратегіями, такими як динамічні композиції, анімаційні елементи та адаптація іконографічних мотивів до сучасного контексту. Дослідження засвідчило, що сакралізація жіночого образу у графічному мистецтві досягається через поєднання традиційних символів, новітніх візуальних стратегій та адаптацію історичних архетипів до сучасного контексту. Візуальна репрезентація жінки у воєнному мистецтві продовжує еволюціонувати, інтегруючи нові стилістичні засоби та художні концепції, що розширює можливості комунікації та впливу графічного дизайну у контексті національної ідентичності та культурного спротиву.
The purpose of the study was to analyse artistic strategies and visual mechanisms involved in the sacralisation of the female image in Ukrainian wartime graphics, particularly in posters, engravings, and illustrations from the periods of the world wars and contemporary armed conflicts. The study explored artistic techniques, symbolism, and iconographic traditions that shaped the sacral representation of women in war-related art. The methodological approach was based on a systematic analysis of artistic methods, compositional solutions, colour strategies, and stylistic features of the works examined. Findings demonstrated that the sacralisation of the female image in Ukrainian wartime graphics relied on established visual codes, which had evolved under the influence of socio-cultural and technological changes in art. A comparative analysis of Ukrainian, Soviet, German, French, and British graphic materials identified key tendencies in the depiction of the female figure, including their heroisation, mythological and religious attributes, and the use of artistic means to construct national identity. In contemporary Ukrainian graphic design, the sacred female image underwent a considerable transformation, shifting away from traditional allegorical frameworks towards expressive and personalised visual approaches. Increasingly, the female figure was portrayed not only as a national symbol or guardian figure but also as an equal participant in combat, thereby altering the visual narrative of wartime art. Contemporary posters frequently employed colour schemes combining blue and yellow, red and black, or stark monochromatic contrasts, enhancing the emotional resonance of the imagery. Digital technologies were widely utilised, enabling the integration of traditional graphic techniques with new visual strategies, including dynamic compositions, animated elements, and the adaptation of iconographic motifs to contemporary contexts. The study demonstrated that sacralisation of the female image in graphic art was achieved through the synthesis of traditional symbols, innovative visual strategies, and the reinterpretation of historical archetypes within a contemporary framework. Visual representation of women in wartime art continued to evolve, incorporating new stylistic tools and artistic concepts that expanded the communicative power and cultural impact of graphic design in the context of national identity and cultural resistance
DOI: 10.30857/2617-0272.2025.1.2
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/32017
ISSN: 2617-0272
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації (статті)
Art and Design

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
artdes_2025_N1_P23-44.pdf612,51 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.