Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/32003| Title: | Interior design of child-friendly dental practice for multi-sensory experiences |
| Other Titles: | Дизайн інтер’єру дружньої до дітей стоматологічної клініки для мультисенсорного досвіду |
| Authors: | Ke, Zhao Kosenko, Danylo Yuriiovych |
| Keywords: | multi-sensory design, child-friendly design, experiential design, participatory design. партисипаторний дизайн environmental design interior design furniture and equipment design дизайн середовища дизайн інтер’єру дизайн меблів та обладнання дружній до дітей дизайн мультисенсорний дизайн експериментальний дизайн |
| Issue Date: | 2025 |
| Citation: | Ke Z. Interior design of child-friendly dental practice for multi-sensory experiences / Z. Ke, D. Kosenko // Theory and practice of design. - 2025. - №1 (35). - P. 506–515. |
| Source: | Theory and practice of design |
| Abstract: | Purpose. The integration of multisensory experiences into the interior design of a child-friendly dental clinic meets the physical and psychological needs of children and provides a reference for optimising the oral healthcare environment. This article sorts out the relevant concepts and current situation, analyses the levels of multisensory experiences to construct a theoretical framework, and proposes a multi-dimensional design strategy based on the critical period of child development to help create an environment conducive to children’s oral treatment and physical and mental development, and continue to optimise it.
Methodology. The integration of multisensory experiences and the interior design of child-friendly dental clinics is explored through theoretical research, case studies, experience summaries and the formulation of multidimensional design strategies.
Results. A multi-sensory experience is important for the design of a child-friendly dental clinic. The study identifies four levels of multisensory experience: basic sensations, interaction, education and emotions, each with its own aspects of development. Cases of the implementation of multi-sensory interior design of a children’s dental clinic are studied and summarized, considering the four levels indicated. A multidimensional design strategy for the interior design of a child-friendly
dental clinic is proposed.
Scientific novelty. Theoretical and practical approaches to the interior design of child-friendly dental clinics have been summarized, based on the theory of child development, considering multi-sensory experience.
Practical relevance. Enhance the interior design of children’s oral treatment facilities, optimise the quality of oral healthcare services. Provide guidance for dental clinic design and promote industry development. Мета. Інтеграція мультисенсорного досвіду в дизайн інтер’єру стоматологічної клініки, дружньої до дітей, відповідає фізичним і психологічним потребам дітей і є орієнтиром для оптимізації середовища догляду за ротовою порожниною. У цій статті розглядаються відповідні концепції та поточна ситуація, аналізуються рівні мультисенсорного досвіду для побудови теоретичної основи, та пропонується багатовимірна стратегія дизайну, заснована на розумінні критичного періоду розвитку дитини, для створення середовища, сприятливого для орального лікування дітей, їх фізичного і розумового розвитку, і оптимізації дизайну таких просторів. Методологія. Інтеграція мультисенсорного досвіду та дизайну інтер’єру стоматологічних клінік, дружніх до дітей, досліджується за допомогою теоретичних досліджень, тематичних досліджень, вивчення досвіду проєктування та формулювання багатовимірної стратегії дизайну середовища. Результати. Мультисенсорний досвід має важливе значення для дизайну стоматологічної клініки, дружньої до дитини. Дослідженням виділено чотири рівні мультисенсорного досвіду: базові відчуття, взаємодія, освіта та емоції, кожен з власними аспектами розробки. Розглянуто та узагальнено приклади реалізації мультисенсорного дизайну інтер’єру дитячої стоматологічної клініки з урахуванням вказаних чотирьох рівнів. Запропоновано багатовимірну стратегію дизайн-проєктування інтер’єру дружньої до дитини стоматологічної клініки. Наукова новизна. Узагальнено теоретичні та практичні підходи до дизайн-проєктування інтер’єру стоматологічних клінік, дружніх для дітей, на основі теорії розвитку дитини з урахуванням мультисенсорного досвіду. Практична значущість. Результати сприяють покращенню дизайну закладів для лікування порожнини рота дітей, оптимізації якості послуг з догляду за ротовою порожниною. Надано рекомендації щодо дизайну дитячої стоматологічної клініки. |
| DOI: | 10.32782/2415-8151.2025.35.53 |
| URI: | https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/32003 |
| Faculty: | Факультет дизайну |
| Department: | Кафедра дизайну інтер'єру і меблів |
| ISSN: | 2786-8664 |
| Appears in Collections: | Наукові публікації (статті) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Zhao, K., Kosenko, D. Y..pdf | 1,96 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.